|
|
Hoeilaart
is een ten zuidoosten van Brussel en tegen het Zonienwoud aan gelegen
gemeente. Het ligt officieel op Vlaams gebied, maar krijgt in een
razend tempo een steeds internationalere inwonersschare binnen haar
gemeentegrenzen. De gemeente
vormt een schakel tussen het oostelijke en zuidelijke randgebied van
Brussel. Het ligt aan het riviertje de IJse dat oostwaarts stroomt
richting Overijse. Ongeveer de helft van het gemeenteoppervlak wordt
ingenomen door het Zonienwoud. Deze ruimtelijke kwaliteit is een
bepalende factor in Hoeilaart. Voor veel nieuwkomers in Hoeilaart is de
combinatie van dit prachtige natuurgebied, de dorpse sfeer, goede
scholen, de internationale bevolkingssamenstelling, en de
nabijheid van Brussel, alle reden om zich vaak voor langere tijd te
vestigen. De huizenprijzen zijn behoorlijk hoog, maar altijd nog lager
dan die in Ukkel, Bosvoorde, de Woluwes, Kraainem, en Tervuren. Het
prijsniveau is gemiddeld vergelijkbaar met dat van buurman Overijse.
Met slechts iets meer dan 10.000 inwoners mist Hoeilaart de kritische
massa die nodig is om een levendig en interessant winkelapparaat in
haar centrum er op na te houden. Het gebrek aan deze
winkelvoorzieningen is een serieus nadeel in de potentiele idylle van Hoeilaart.
|
|
De
bereikbaarheid van Hoeilaart is, afhankelijk van waar men moet zijn,
behoorlijk goed met twee bruikbare afslagen van de E411 naar Namen en
Brussel, de Terhulpsesteenweg binnendoor naar Brussel, en de Ring-Oost
die voor een directe verbinding met Zaventem zorgt.
Station Groenendaal is een imposant 19e eeuws stationsgebouw (architect
Delvaux) dat op een adembenemende locatie, half in de bossen, aan de
westelijke rand van Hoeilaart is gelegen. Het gebouw zelf ligt er
verwaarloosd bij, maar er zal een dag komen dat de potentie van
de bijzondere architectuur en de even bijzondere locatie zal worden
gerealiseerd. De verdubbeling van het spoor in het kader van het
GEN (Gewestelijk Express Net) project en de geintegreerde aanpak van de
infrastructuur naast de betrokken lijnen zal onvermijdelijk leiden tot
een , gedeeltelijke, opknapbeurt van de gebouwen en terreinen van
station Groenendaal. De perifere ligging van het station buiten de
dorpskern zorgt ervoor dat het station niet voor alle Hoelanders, zoals
de inwoners van Hoeilaart worden genoemd, op loopafstand ligt. Er ligt
wel een flink parkeerterrein naast het stationsgebouw overigens. Het is
te verwachten dat na renovatie en verdere ontwikkeling van station
Groenendaal dit parkeerterrein betalend gaat worden.
|
|
De burgemeester van Hoeilaart is Tim Vandenput van de
Open VLD. Opvallend want de gemeenteraad wordt gedomineerd door de
CD&V,
De al wat oudere chemicus Franco Busato zetelt als enig franstalig
raadslid in de gemeenteraad. Hij vertegenwoordigt hier de UNION, een
politiek club die door veel Vlamingen als een kwaadaardig
kankergezwel binnen Vlaanderen wordt geportretteerd. Het wordt de
heer Busato dan ook extra kwalijk genomen dat ofschoon hij in Nederland
(Delft) heeft gestudeerd, en zijn Nederlands zeer goed is, en tegen de
achtergrond dat juist in Hoeilaart nooit veel was te merken van
communautaire spanningen, hij desondanks toch zetelt voor een partij
die haar ideologie slechts op taal (en volgens sommigen haat)zou
baseren. Hoeilaart gaat de komende jaren voor de actieve franstalige
organisaties zoals UNION en FDF een speerpunt worden om politiek een
grote voet tussen de deur te krijgen. Hoeilaart heeft voor franstalige
radicalen een zeer strategische ligging daar zij de kortste afstand is
tussen Brussel en Waals Brabant. Een grote Franse politieke
aanwezigheid zou een nieuwe claim op een corridor tussen Brussel en
Wallonie kunnen opleveren en volgens sommigen rechtvaardigen. De
sleutel van het eventuele succes bij deze plannen voor de FDF en
UNION ligt in de mate waarin deze partijen er in slagen om niet-
franstalige buitenlanders in Hoeilaart (meer dan 20 % , en stijgend) in
hun politieke organisatie te incorporeren. Met als doel om een
hogere verkiezingsparticipatie van deze buitenlanders te
bewerkstelligen en een grote zetelwinst te incasseren. Of Franco
Busato, die al min of meer afscheid heeft genomen van zijn
bedrijf
IRFAB en daardoor minder kwetsbaar is, in deze strategie nog een rol
wil , kan , of mag spelen is niet bekend.
Hoeilaart zou zo de komende jaren een extra speelbal kunnen worden in
de politieke discussies op nationaal niveau. Een ontwikkeling die enige
neerwaartse prijsdruk op de huizenmarkt zou kunnen gaan
opleveren.
De traditionele Vlaamse partijen zijn, zoals bijna overal in de Rand ,
vooral op zichzelf , in casu de originele autochtone Vlaamse bevolking
en haar structuren, gericht, en vinden nauwelijks aansluiting met de
vele internationale nieuwkomers. Waar partijen als het FDF agressief en
heel bewust netwerken op de niet-franstalige buitenlanders, bieden de
zittende Vlaamse politici obligaat een gesubsidieerde cursus Nederlands
aan.
|
|
De opbouw van de bebouwde kom van Hoeilaart is
heel organisch verlopen door de eeuwen heen. Een eerste nederzetting
beneden bij de rivier, daarna de kerk, en vanaf het begin van de 20e
eeuw een serieuze dorpskern. Later dan weer de bekende villawijken om
de dorpskern heen gedrapeerd. Villawijken die onderling enorm
verschillen. Doordat de massale villabouw in Hoeilaart al vroeg op gang
kwam, vinden we veel kleinere onlogisch ingedeelde huizen terug in het
patrimonium van de gemeente. Zij die van plan zijn om een dergelijk
pand te betrekken moeten rekening houiden met hoge
renovatiekosten om één en ander up-to-date te krijgen, of
overwegen om het
gehele pand te slopen om er iets voor terug te bouwen dat wel voldoet
aan de hogere standaarden van vandaag de dag. Door de
aanzienlijke hoogteverschillen binnen het dorp zien we een vaak warrig
lijkend stratenpatroon. Vaak is dit stratenpatroon ontstaan in functie
van de helling, en is het dus niet zo merkwaardig als dat het op het
eerste gezicht lijkt.
|
© 2010 Estaval
|
|
|