logo zaventem2
bxlmaplogo   estaval1
leeuwvlagvlbrabant nlvlagduitsvlagfrvlagengelsvlag
Geschiedenis
Statistiek
Wijken
Foto's
Onroerend Goed
Politiek
Leven in Zaventem
Links
Contact
zaventemshield

Oost:
- Tervuren
- Kraainem
- Sterrebeek
- Overijse
- Wavre
- Huldenberg
- Bertem
- Wezembeek-Oppem

Zuid:
- Hoeilaart
- Sint-Genesius-Rode
- Lasne
Drogenbos
- Linkebeek
- Braine l'Alleud
- Beersel
- La Hulpe
- Waterloo
- Rixensart

Brussel:
Woluwe
- Etterbeek
- Auderghem
- Evere
- Uccle
- Watermael-Boitsfort
- Ixelles
- Saint Gilles
- Koekelberg
- Schaerbeek
- Jette

Noord:
- Vilvoorde
- Meise
Grimbergen
- Machelen
- Zaventem

West:

- Wemmel
- Sint-Pieters-Leeuw
- Asse
- Dilbeek

zaventem-airport
Zaventem is de gemeente waarnaar de nationale luchthaven van Belgie is genoemd. Alhoewel de gemeente ten noordwesten van Brussel ligt, is deze op de algemene lijst hiernaast in de rubriek "noord" geplaatst. Zaventem heeft een problematiek en demografie die (op Sterrebeek na) alles gemeen heeft met de Noord -en West-Rand van Brussel.
Iets minder dan 30.000 inwoners en een gemeente die bestaat uit vier kernen. De grootste is Zaventem zelf, de anderen zijn Sterrebeek, Nossegem, en Sint Stevens Woluwe (Woluwe Saint Etiennne). Sterrebeek is de anomalie als de  villaverkaveling met veel buitenlandse Europeanen die dicht tegen de Eurozone van Brussel aanschurkt. Nossegem  bestaat uit een mix van vrijstaande woningen en rijhuizen. De bevolking hier is voornamelijk Vlaams. En Sint Stevens Woluwe dat onder andere de hoge wooncomplexen aan de Lenneke Marelaan omvat is overweldigend Belgisch en Franstalig. De kern  van Zaventem is een dicht bebouwde bijna stedelijke ruimte. Een veelvoud aan rijwoningen. De meesten klein tot zeer klein, maar in de bredere straten vinden we ook majestueuze rijwoningen. De  open plekken van de kern van Zaventem werden in de jaren zeventig en tachtig ingevuld met bel-etages. Iets dat gezien de sterk toegenomen parkeerdruk in deze gemeente niet onverstandig is geweest.
De fysieke onaantrekkelijkheid van Zaventem wordt voor veel inwoners gecompenseerd door het feit dat er vele beschikbare banen bijna letterlijk binnen handbereik liggen.
zaventem-maison1
Zaventem beschikt over drie NMBS treinstations. Het kopstation in de luchthaventerminal die straks geen kopstation meer zal zijn eens het Diabolo project is uitgevoerd. Dit voorziet in de verdubbeling van een aantal sporen, de aanleg van spoortunnels en de aanleg van nieuwe rails waardoor de luchthaven een directe en doorgaande treinverbinding krijgt met Antwerpen , Brussel, en Luik. Zaventem station zal geen kopstation meer zijn in 2012 als het hele project in gebruik genomen wordt. Voorts heeft de gemeente nog de beschikking over station Zaventem dat midden in de gemeente gelegen is, en station Nossegem. Beiden hebben een directe verbinding met Brussel.
Zaventem wordt doorsneden door snelwegen. De Ring  en de autosnelweg Brussel-Luik(Liege). Deze beide wegen kruisen elkaar ook op Zaventems grondgebied wat een prachtige naar binnen gekeerde klaverbladconstructie oplevert. Met twee aansluitingen op het wegennet is een snelle toegang tot  het wegenstelsel verzekerd.
Met de directe aanwezigheid van een internationale luchthaven en al deze zware infrastructuur wordt veel  geluid en vervuiling geproduceerd. De lokale bewoners hebben hier een soort van resistentie tegen ontwikkeld en het aantal klachten hierover blijft juist uit deze gemeente beperkt. Uiteindelijk is vooral geluidsoverlast een subjectief begrip.
zaventem-maison
Van de bevolking van Zaventem is maar liefst 29 % van vreemde herkomst, en 17 % heeft uitsluitend een buitenlands paspoort. Dat bijna eeen derde van de inwoners van Zaventem van buitenlandse herkomst is geeft Zaventem een internationaal karakter dat in lijn is met veel gemeentes in het Brusselse Gewest en vergelijkbaar met een gemeente als Wezembeeek (30% vreemde afkomst).
Een kleine 20 % van de bewoners van Zaventem is Franstalig, en zeventig procent  is Nederlandstalig. De Franstaligen vinden we vooral in Sterrebeek en St Stevens Woluwe waar ze geconcentreerd bijeen wonen. Een verschil met het vergelijkbare  Vilvoorde is dat waar in Vilvoorde een grote gemeenschap Marokkanen is gaan wonen, dit in veel mindere mate het geval is in Zaventem.Een factor die het aantal Franstaligen in  Zaventem nadelig beinvloedt.
De taalproblematiek is ook hier van invloed op de ruimtelijke ontwikkeling van Zaventem. Zo bestaat er enorme weerstand in het gemeente bestuur de vele beschikbare bouwgrond in St Stevens Woluwe in te vullen met contingenten woningen alhoewel daar een schreeuwende behoeft aan is en alhoewel de percelen ideaal binnen de Ring van Brussel zijn gelegen. De angst voor verfransing is ook hier de beslissende raadgever.
zaventem-maison2
 De burgemeester van Zaventem is de liberaal (VLD) Francis Vermeiren(1936). Hij is dat al vanaf 1983 en zetelt tevens in het Vlaamse Parlement. Deze vriendelijke en ietwat suffige fiscalist neemt als een van de weinige Vlaamse burgemeesters in de Rand een vriendelijke houding in ten opzichte van Frans -en  anderstalige burgers. Kritiek hierop van radicale Vlamingen glijdt van Vermeiren af als olie op een zeehond. Vermeiren verdient lof voor het feit dat deze opstelling hem enige invloed heeft bezorgd bij de federale overheid, waardoor bijvoorbeeld het Diabolo project op een aantal punten kon worden bijgestuurd. Vermeiren is iemand die ook mede bijgedragen heeft in de uitstekende arbeidsethos van de Zaventemmers die resulteert in een hoog percentage actieve bevolking.
De UF oftewel de Union Francophone in Zaventem is met 6 van de 29 zetels in de gemeenteraad vertegenwoordigd. Alhoewel de radicale Vlaming Eric van Rompuy en de niet minder rabiate Francofoon Patrick van Cauwenberghe elkaar graag in de haren mogen zitten, is er over het algemeen  communautaire rust in de Zaventemse politiek.
zaventem-maison3

© 2008 Estaval

zaventemlocatie

zaventemtaal
legendae

zaventem-airplane